Зважаючи на події, що відбуваються на парафії Святого Духа м. Городок, Городоцького деканату Стрийської єпархії, всім вірним Української Греко-Католицької Церкви повідомляємо наступне:
30 грудня 2015 року, відповідно до Декрету (Вих. № СЄ 996/2015 від 30 грудня 2015 року), вступив в дію Вирок Церковного Трибуналу, відповідно до якого на священика Стрийської єпархії Зіновія Бенся було накладено кару “Позбавлення клирицького стану”.
Дана кара, відповідно до кан. 1433 § 2. Кодексу Канонів Східних Церков передбачає:
“Священнослужитель, позбавлений духовного стану, позбавляється всіх церковних урядів, служінь та інших завдань, оплат і будь-якої делегованої влади, він стає нездатним для них, йому забороняється виконувати священнодійства, він не може піднятись до вищих священичих санів і, стосовно канонічних наслідків, прирівнюється до мирян, з дотриманням канн. 396 і 725”.
Таким чином, будучи покараний карою “ПОЗБАВЛЕННЯ КЛИРИЦЬКОГО СТАНУ”, пан Зіновій Бенсь не має права називатись священиком, є прирівняний до мирянина, а тому нездатен виконувати будь-яке служіння священичого стану. Він не може служити Святої Літургії, уділяти Святі Таїнства, звершувати християнський похорон, освячення та благословення.
Однак, пан Зіновій Бенсь, знехтувавши накладеним покаранням та вводячи в оману вірних, як самозванець продовжує діяти під виглядом священика Української Греко- Католицької Церкви на парафії Святого Духа в м. Городок, що є тяжким злочином проти Божественної природи Церкви, Божого і Церковного права, та становить велику загрозу для духовного добра вірних. п. Зіновій Бенсь, а разом з ним усі свідомі співучасники симульованих ним священнодійств, допускаються важкого гріха безбожності – СВЯТОТАТСТВА, та фактично разом творить схизму в середовищі Церкви.
Катехизм Католицької Церкви навчає:
“2018. Перша Божа Заповідь засуджує головні гріхи безбожності: спокушування Бога словами або вчинками, святотатство і симонія. 2119 Спокушування Бога означає випробовування словами або вчинками Його доброти і Всемогутності. Саме так сатана хотів змусити Ісуса кинутися з висоти Храму і таким вчинком примусити Бога втрутитися (Пор. Лк. 4, 9). Ісус протиставляє йому слово Боже; «Не спокушатимеш Господа, Бога твого» (Втор. 6,16). Виклик, що міститься у такому спокушуванні Бога, ранить повагу і довіру, які ми винні нашому Творцеві і Господові. Воно завжди містить у собі сумнів щодо Його любові, провидіння і могутності (Пор. 1 Кор. 10, 9; Них. 17, 2-7; Пс. 95, 9.). 2120 Святотатство полягає в негідному ставленні до святих таїнств чи інших літургійних діянь, а також до людей, речей і місць, посвячених Богові, і в опоганенні їх. Святотатство є важким гріхом, особливо коли його чинять проти Євхаристії, бо в цьому таїнстві стає сутнісно присутнє саме Тіло Христове (Пор. Кодекс канонічного права, кан. 1367; 1376.)”.
Щоб усвідомити всю тяжкість ситуації, потрібно глибоко розуміти, чим насправді є Церква Христова. Якщо людина забуває, що Церква є установою Божою, Містичним Тілом Христовим, то трактує її як політичну партію чи якусь людську організацію. Однак, Церква заснована Ісусом Христом, який є її невидимим Главою та в ній постійно присутній. Повноту влади в Церкві Христос довірив своїм апостолам та їх наслідникам – єпископами, які сповняють її під проводом наступника апостола Петра – Папи Римського. Святий Ігнатій Богоносець, дві тисячі років назад, роздумуючи над природою Церкви сказав: “Де нема єпископа, там нема Церкви”. Священик народжується через священичі свячення, отримані через покладення рук архиєрея, та діє на парафії в імені Христа та Церкви лише на підставі повноважень, отриманих від свого єпископа. Зважаючи на важливість єпископського служіння в Церкві, кожен хто приймає священичу гідність, під час свячень, складає на Святому Євангелії присягу послуху своєму єпископу та його наступникам. Церковний закон про послух, який священик повинен виявляти єпархіальному єпископу, був прописаний ще на початку зародження Церкви. В п’ятому артикулі Апостольських правил, укладених учнями Ісуса Христа та підтверджених Вселенськими Соборами, сказано:
“Якщо якийсь пресвітер, чи диякон, зневаживши свого єпископа, відлучить сам себе від Церкви, і почне влаштовувати окремі зібрання, і поставить жертовник, а будучи прикликаним єпископом, не підкориться, не захоче підпорядковуватися йому, і бувши прикликаним один раз і вдруге, не послухає, такий нехай буде повністю виключений зі свого чину, і зовсім не може допущеним бути до служіння, тим більше сприйняти свою попередню честь. Якщо ж упертим буде, збурюючи Церкву і повстаючи проти неї, то як бунтівник нехай буде приборканий зовнішньою владою”.
У даній ситуації, де чітко простежуються ознаки розколу та схизми, церковній спільноті потрібно звернути увагу на закони, за якими живе Церква вже впродовж більш ніж дві тисячі років. Кожен вірний повинен усвідомити, що всі дії єпархіального єпископа в парафії Святого Духа, мають на меті зберегти єдність і непорушеність церковної науки та канонічної і літургійної дисципліни, усунути згіршення та вберегти її вірних від гріха. Важливо теж пам’ятати про важкі духовні і канонічні наслідки, які стягує гріх святотатства та схизми на всіх, хто бере в ньому участь.
“Кан. 1437 ККСЦ – Той, хто ухиляється від підлеглості найвищій владі Церкви або від єдності з вірними, їй підлеглими, і, попереджений згідно з законом не виявляє послуху, має бути покараний як схизматик великою екскомунікою.”.
В даному випадку, церковний закон застерігає, що кожен хто підтримує незаконні та антицерковні дії п. Зіновія Бенся МОЖЕ БУТИ ПОКАРАНИЙ КАРОЮ “Великої екскомуніки” (кан. 1434 ККСЦ). У випадку, коли Церквою буде накладена кара “Великої екскомуніки” на вірного Церкви, то ця особа перестає перебувати у спільноті Церкви, їй заборонено приймати будь-які Святі Тайни чи сакраменталії, їй відмовлено у християнському похороні. Така особа повинна бути виключена від участі в Божественній Літургії і в будь-яких інших прилюдних відправах богопочитання, та навіть від вступу до церкви, коли в ній публічно відправляється богослужіння. (Кан. 1431,§ 1; 1434 – § 1,2.)
Зважаючи на жахливі духовні та канонічні наслідки, які витікають із гріха святотатства, з метою припинення схизматичних дій Зіновія Бенся і його прибічників, та здійснення чину освячення оскверненого храму, в неділю 17 січня 2016 року, священнослужителі Стрийської єпархії, разом з адміністратором парафії Святого Духа отцем Володимиром Пігічиним та парафіянами увійшли до храму, який уже кілька років є неправомірно окупований паном Бенсем і його прихильниками шляхом шахрайства, обману. На жаль, після того як священики і миряни увійшли до церкви, прибічники Зіновія Бенся почали поводитися агресивно. Задля уникнення безпорядків була викликана місцева поліція, яка вивела людей з храму. Було досягнуто компромісного рішення закрити захоплений п. Зеновієм Бенсем храм Святого Духа, та каплицю святої Варвари, де молиться парафіяльна громада на чолі з законно призначеним адміністратором. Святині будуть зачинені і перебуватимуть під охороною поліції, доки міською владою не буде прийняте рішення щодо земельної ділянки, на якій стоїть храм і каплиця.
Храм Святого Духа будувала місцева парафіяльна спільнота вірних Української Греко-Католицької Церкви за кошти громади, жертводавців та закордонних доброчинних католицьких організацій. Так, в 90-тих роках, благодійна організація “Церква в потребі” виділила на будівництво храму Святого Духа 28 000 американських доларів. Тому помилковим є твердження, що храм був збудований Зіновієм Бенсем. Правдою нажаль однак є те, що Зіновій Бенсь, будучи священиком, скомпрометував себе численними зловживаннями, та маніпулюючи свідомістю людей, перетворив храм на свій приватний бізнес-проект.
Мусимо теж констатувати, що представники попередньої місцевої влади та органів правопорядку, будучи повідомлені що Зіновій Бенсь немає уповноваження бути законним представником парафії Святого Духа міста Городок, сприяли спробам Зіновія Бенся, (син якого є працівником міліції), використавши підроблену печатку парафії Святого Духа, домогтися незаконного виділення земельної ділянки, на якій стоїть храм Святого Духа. Даний факт був повідомлений у правоохоронні органи, однак справа була закрита.
Звертаємося до всіх компетентних осіб та структур, докласти належних зусиль законно вирішити ситуацію довкола храму Святого Духа і згідно чинного законодавства передати у користування земльну ділянку парафіяльній громаді храму Святого Духа на чолі з законним адміністратором – о. Володимиром Пігічиним.
Закликаємо всіх вірних до молитви за відновлення миру і злагоди у парафії Святого Духа м. Городок, та справедливе вирішення існуючих труднощів!
Єпархіальне управління Стрийської єпархії